11:40 Поради для Вожатих! | |
Літо не за горами. Готуючись до нього, потрібно подумати: «А чим будуть займатися наші лідери влітку? Як організувати змістовний відпочинок дітей? Як створити для них навчально-пізнавальне середовище?». Літній табір є формою організації вільного часу дітей різного віку, статі і рівня розвитку, простором, створеним для оздоровлення і розвитку творчості дитини. Завдання літньої лідерської табірної зміни – допомогти дітям різного рівня виховання, розвитку здобути більш глибоке розуміння самого себе і його взаємодії з оточуючими. Навчити дітей спілкуванню і співпраці з однолітками і дорослими, розвинути їх творчі здібності, зняти комплекси, звільнити від скутості. Основний принцип діяльності – виховання через залучення дітей лідерського складу у програму, через занурення у світ творчості. Виходячи з цього обирається стиль роботи педагогічного колективу. Особливість літнього табору в тому, що на перший план виходять: співпраця, співтворчість, співуправління. Організація лідерського збору у літньому таборі передбачає розуміння інтересів і можливостей дітей, залучення до відповідної предметно-практичної діяльності. Орієнтація на цілісність світу людини дозволяє створити програму, що інтегрує культурно-освітню, дозвілеву й спортивну діяльність дитячого табору. Необхідно пам’ятати, що в таборі дитина звільняється від впливу школи і опіки батьків. Тому в керівництві дитячим колективом необхідно дотримуватися ціннісного відношення до особистості дитини. Це виявляється у зацікавленості до особистості, здатності відчути, зрозуміти настрій дитини, перетворити спілкування у задоволення. Головне завдання вожатого в особистісному підході заключається у створенні умов для самореалізації і самоствердження дітей. Постійна зміна творчих видів діяльності, великий вибір способів самореалізації дозволять зробити відпочинок лідера більш насиченим та цікавим. Приблизний зміст діяльності вожатого оздоровчих лідерських змін
Правила вожатого оздоровчих лідерських змін
Етика вожатого оздоровчих лідерських змінЗовнішній вигляд вожатого. Він оцінюється перш за все по тому, чи відповідає зовнішній вигляд конкретній ситуації, в якій опинився вожатий (спортивний захід, зустріч з батьками у батьківський день, похід і т.д.).Безумовно, вожаті, не дивлячись на постійну зайнятість, повинні вибрати час, щоб привести свій одяг в порядок. Ніхто не вимагає, щоб вожаті вдягалися з урахуванням останньої моди, проте їх одяг має бути завжди чистим, гарно випрасуваним. Акуратність, продуманість в одязі – це візитна картка вожатого, особливо при першій зустрічі з дітьми та їх батьками. Проте зовнішній вигляд складається не лише з одягу, а з уміння рухатись, керувати власною мімікою і пантомімікою. Діти звертають увагу на доброзичливість вожатого, привітний вираз обличчя, увагу до кожної дитини.
Культура мови вожатого оздоровчих таборів
Людина, яка працює з колективом дітей, просто зобов’язана звертати особливу увагу на культуру своєї мови. Вожатий повинен навчитися використовувати граматично правильні конструкції речень, лексичне багатство і виразність рідної мови. Важливим моментом в усній мові є чітке вимовляння слів, правильне інтонування (паузи, логічні наголоси), а також вміння ясно і виразно читати літературний текст. Категорично забороняється використання нецензурних виразів, слів-паразитів, наприклад: «ну», «розумієш», «от». Слід пам’ятати, що у спілкуванні з дітьми неприпустимі підвищений та роздратований тон. Криком, або навпаки, грізним мовчанням важко добитися від дітей бажаного результату. Вони скоріш за все перестануть сприймати слова свого вихователя, з’явиться психологічний бар’єр між ними. Налагодити зіпсовані відносини набагато складніше, ніж стриматись у якійсь конкретній ситуації і спробувати вирішити проблему мирним шляхом. Вихователю завжди треба пам’ятати, що дитина – це особистість, що розвивається, і якій необхідно допомогти формувати характер і навчити загальнолюдським цінностям, а не вимагати ідеальної поведінки і чіткого виконання всього, що говорить вожатий. Тому слід уникати публічних зауважень, обговорень вчинків дитини, а тим більше іронії по відношенню до дітей. Дитині завжди можна тактовно пояснити, що вона зробила неправильно і чому не слід так чинити в подальшому. Розмова наодинці з максимумом такту, сердечності і терпіння принесе більше результатів, чим публічне висміювання чи категоричні заборони. Відносини вожатого зі старшими по посаді, з вихованцями та з колегами по роботі. Необхідно враховувати той факт, що вожатими в літніх таборах працюють в основному студенти педагогічних вузів, а значить вони є наймолодшими працівниками. Дуже важливо, як складуться відносини вожатих-практикантів з іншим персоналом табору. Відношення до людей має бути ввічливим, доброзичливим, розважливим (навіть якщо ви відчуваєте не зовсім дружні почуття до цієї людини). Студент-практикант повинен дотримуватися правил внутрішнього розпорядку табору, виконувати загальні правила і обов’язки, приймати активну участь в житті табору. Неприпустима критика керівника, вожатих, вихователів у присутності дітей. Вожаті можуть виразити своє незадоволення старшому вихователю, старшому вожатому чи начальнику табору. Відношення між вожатими мають будуватися на взаємоповазі та взаєморозумінні, ввічливості, вибагливості, перш за все до себе, прагненні створити єдиний колектив. Вожаті, звісно, намагаються вибрати собі в напарники свого друга. Проте дружити – це одне, а працювати разом – це зовсім інше. Необхідно ділити відповідальність за роботу в загоні, разом планувати роботу на день, визначати хто за що відповідає, щоб не робити одну й ту саму роботу вдвох.
Відносини вожатого і батьків вихованців.
Вожатий повинен спробувати налагодити гарні стосунки з батьками своїх вихованців. Вожатий, перш за все, перед батьками несе відповідальність за життя і здоров’я дітей. Батьки не завжди поводять себе стримано при виказуванні невдоволення з приводу утримання своїх дітей у таборі. Завдання вожатого – спокійно й ввічливо вислухати всі зауваження, відповісти на всі питання, що цікавлять батьків, ні в якому випадку не ухилятися від діалогу з ними. Якщо ж батьки висловлюють свої претензії в образливій для вожатого формі, розумно направити батьків до начальника табору для продовження розмови. Всі конфліктні ситуації з батьками не повинні вирішуватися на очах у дітей. І навіть якщо у вожатого виникло непорозуміння з батьками його вихованця, це ніяким чином не повинно відбитися на характері взаємовідносин з дитиною. Вожатий повинен зберігати доброзичливе та турботливе ставлення до вихованця. Не варто жалітися батькам на поведінку дитини, розповідати про його незначні помилки. Багаж вожатого оздоровчих лідерських змінВожатий відправляється на роботу в табір як мінімум на одну табірну зміну, тобто на 21-25 робочих днів. Звісно, спочатку необхідно продумати, що знадобиться самому вожатому, щоб не відчувати дискомфорту на новому місці проживання. Не треба брати дуже багато одягу, табір – це не подіум, де ви працюєте моделлю. Одяг обов’язково має бути зручним. Знадобиться як спортивна екіпіровка (спортивні заходи, походи), так і святкова (батьківський день, урочисті заходи). Засоби гігієни, ліки, мазі від комарів краще привезти з дому. Вам згодиться будильник, свисток, свічки, батарейки, нитки, голки, ножиці, булавки. Проте не забувайте, що ви відправляєтесь на роботу з дітьми, а отже, на творчу роботу. Для здійснення її в повному обсязі необхідно взяти з дому деякі речі:
Планування лідерської табірної зміни.Познайомившись в ході своєї підготовки з умовами роботи в таборі, правами та обов’язками, проблемами, що чекають, способами вирішення типових проблемних ситуацій, формами, методами роботи вожатий може приступити до планування своєї діяльності. Це необхідно зробити до від’їзду до табору, з урахуванням рекомендацій його керівництва, оскільки планування роботи – основа майбутньої ефективної роботи. План – документ, в якому відображена система виховної діяльності вожатого. Це проект розвитку особистості дитини і всього дитячого колективу, в якому проходить вся виховна робота. Поради координатору, що планує свою роботу:
План роботи на кожен день, створений напередодні, корегується кожного ранку, в залежності від погоди, з урахуванням інтересів дітей. Вихідними даними для планування можуть служити наступні:
Кращий план роботи – план, що схвалили і підказали діти. Зрозумійте, для дітей це планування свого життя. Можна просто поговорити з ними про те, що вони хотіли б робити, можна провести конкурс на найкращу оригінальну пропозицію. Вожатому необхідно піти назустріч дітям у їх виборі форми відпочинку, «починати на їх території», поступово організовуючи педагогічно доцільну діяльність. А можна іти іншим шляхом: робити те, що педагогам самим цікаво і цим захоплювати дітей. В плані повинні бути цікаві та розвиваючі заняття для дітей, і при цьому важливо не перевантажити план.
Вимоги до плану вожатого:
Форма, структура і зміст плану
Вожатому рекомендовано мати наступні види планів: перспективний (план-сітка), план на кожен день (ранок – день - вечір). План-сітка готується до від’їзду в дитячий табір, план на кожен день пишеться в таборі напередодні ввечері з урахуванням інтересів дітей, моделі табору, завдань загону, погоди. Він коректує загінний план. В план-сітку включаються по порядку: день заїзду, від’їзду, батьківський день, традиційні свята для даного дитячого табору, тематичні дні, дні чергування, і тільки потім – загінні заходи, що заплановані з урахуванням їх періодичності
Психологічні характеристики дітей різних вікових категорій
Характерні особливості дітей 5-8 років
Поради вожатому
Характерні особливості дітей 9-11 років
Поради вожатому
Характерні особливості дітей 12-14 років
Поради вожатому
Характерні особливості дітей 14-16 років
Поради вожатому
| |
|