Головна » 2015 » Червень » 3 » Поради для Вожатих!
11:40
Поради для Вожатих!

     Літо не за горами. Готуючись до нього, потрібно подумати: «А чим будуть займатися наші лідери влітку? Як організувати змістовний відпочинок дітей? Як створити для них навчально-пізнавальне середовище?».

Літній табір є формою організації вільного часу дітей різного віку, статі і рівня розвитку, простором, створеним для  оздоровлення і розвитку творчості дитини.

Завдання літньої лідерської табірної зміни – допомогти дітям різного рівня виховання, розвитку здобути більш глибоке розуміння самого себе і його взаємодії з оточуючими. Навчити дітей спілкуванню і співпраці з однолітками і дорослими, розвинути їх творчі здібності, зняти комплекси, звільнити від скутості.

Основний принцип діяльності – виховання через залучення дітей лідерського складу у програму, через занурення у світ творчості. Виходячи з цього обирається стиль роботи педагогічного колективу. Особливість літнього табору в тому, що на перший план виходять: співпраця, співтворчість, співуправління.

Організація лідерського збору у літньому таборі передбачає розуміння інтересів і можливостей дітей, залучення до відповідної предметно-практичної діяльності. Орієнтація на цілісність світу людини дозволяє створити програму, що інтегрує культурно-освітню, дозвілеву й спортивну діяльність дитячого табору.

Необхідно пам’ятати, що в таборі дитина звільняється від впливу школи  і опіки батьків. Тому в керівництві дитячим колективом необхідно дотримуватися ціннісного відношення до особистості дитини. Це виявляється у зацікавленості до особистості, здатності відчути, зрозуміти настрій дитини, перетворити спілкування у задоволення.

Головне завдання вожатого в особистісному підході заключається у створенні умов для самореалізації і самоствердження дітей.

Постійна зміна творчих видів діяльності, великий вибір способів самореалізації дозволять зробити відпочинок лідера більш насиченим та цікавим.

Приблизний зміст діяльності вожатого оздоровчих лідерських змін

  • Особисто відповідає за здоров’я і благополуччя всіх дітей свого загону.
  • Інформує дітей про правила, норми, традиції дитячого табору.
  • Контролює прийом їжі.
  • Організує дітей на участь в усіх табірних, загінних справах.
  • Проживає разом з дітьми, що відпочивають у дитячому таборі.
  • Дотримується особистої гігієни та безпеки.
  • Користується усіма громадянськими правами, що надаються іншим громадянам.
  • Виконує професійні обов’язки, дотримуючись моральних норм.
  • Приймає участь у розробці змісту програми літнього збору лідерів.
  • Має право на об’єктивну оцінку своєї праці, яка доводиться до його відома.
  • Має право на заперечення невиправданих, на його думку, оцінок своєї роботи.
  • Вільний у виборі форм і методів, які йому видаються більш прийнятними для організації життя колективу.
  • Має право отримати копію скарги, якщо така має місце, прагне до повноцінного виконання своїх професійних обов’язків, росту свого професійного рівня.
  • Постійно турбується про моральне та фізичне здоров’я довірених йому дітей і підлітків.
  • Приймає всі можливі заходи для забезпечення безпеки дітей.
  • Вивчає склад загону і індивідуальні особливості дітей, складає психолого-педагогічну характеристику загону.
  • Розробляє план роботи загону (з урахування плану роботи табору та лідерського збору) і подає його на затвердження директору табору.
  • Організовує роботу з дитячим колективом з урахуванням вікових та психологічних особливостей дітей, працює з батьками дітей.
  • Поєднує можливості свої, дитячого табору та особливості дітей.
  • Використовує різні методичні прийоми, форми і засоби, що активують діяльність дітей.
  • Використовує індивідуальну, групову роботу з дітьми різного віку.
  • Приймає участь в організації та проведенні загально табірних заходів.
  • Аналізує і коректує систематично особисту діяльність.

Правила вожатого оздоровчих лідерських змін

 

  • Приїхавши до табору, залиш свій образ вдома і керуйся ідеологією і відносинами, що склалися до тебе.
  • Прийми все, що є в дитині (крім того, що загрожує життю).
  • Пам’ятай, що ти існуєш заради дитини, а не заради себе.
  • Вважай своїм педагогічним методом свідоме спостереження за дитиною. Не тільки оберігай від чогось поганого, а й вчи протистояти йому.
  • Ставлячи вимоги до дітей, в першу чергу виконуй їх сам.
  • Кожен має право сказати іншому, що, на його думку, погано, але лише в тому випадку, якщо знає, як зробити так, щоб стало краще.
  • Не обговорюй своїх товаришів у присутності дітей, не говори погано про свого колегу, краще знайди можливість співпрацювати з ним.
  • Сприймай питання й твердження дітей серйозно.
  • Привчай дитину міркувати самостійно. Допомагай складати власні плани й приймати рішення, нести відповідальність за них.
  • Не обіцяй дітям того, чого не зможеш виконати.
  • Припустився помилки – визнай її. Не бійся змінити своє рішення, погодившись із доводами дітей.
  • Вмій здивувати і вразити дітей, а якщо треба – покорити.
  • Будь життєрадісною людиною, і нехай діти знають і бачать це.
  • Не захоплюйся наказами. Хто не зміг взяти ласкою, не візьме і строгістю.
  • Не принижуй дитину, не давай йому відчути, що він у чомусь гірший за тебе.
  • Пам’ятай, що людина складна, навіть, якщо їй 10 років. Не вважай себе розумнішим. Можливо, у тебе більше життєвого досвіду, проте розум дається від природи.
  • Хвали дитину тільки за конкретні успіхи і вчинки і роби це щиро.
  • Працюючи з дітьми, частіше згадуй, яким ти був у цьому віці.

 

Етика вожатого оздоровчих лідерських змін

Зовнішній вигляд вожатого.

Він оцінюється перш за все по тому, чи відповідає зовнішній вигляд конкретній ситуації, в якій опинився вожатий (спортивний захід, зустріч з батьками у батьківський день, похід і т.д.).Безумовно, вожаті, не дивлячись на постійну зайнятість, повинні вибрати час, щоб привести свій одяг в порядок. Ніхто не вимагає, щоб вожаті  вдягалися з урахуванням останньої моди, проте їх одяг має бути завжди чистим, гарно випрасуваним. Акуратність, продуманість в одязі – це візитна картка вожатого, особливо при першій зустрічі з дітьми та їх батьками. Проте зовнішній вигляд складається не лише з одягу, а з уміння рухатись, керувати власною мімікою і пантомімікою. Діти звертають увагу на доброзичливість вожатого, привітний вираз обличчя, увагу до кожної дитини.

 

Культура мови вожатого оздоровчих таборів

 

Людина, яка працює з колективом дітей, просто зобов’язана звертати особливу увагу на культуру своєї мови. Вожатий повинен навчитися використовувати граматично правильні конструкції речень, лексичне багатство і виразність рідної мови. Важливим моментом в усній мові є чітке вимовляння слів, правильне інтонування (паузи, логічні наголоси), а також вміння ясно і виразно читати літературний текст. Категорично забороняється використання нецензурних виразів, слів-паразитів, наприклад: «ну», «розумієш», «от».

Слід пам’ятати, що у спілкуванні з дітьми неприпустимі підвищений та роздратований тон. Криком, або навпаки, грізним мовчанням важко добитися від дітей бажаного результату. Вони скоріш за все перестануть сприймати слова свого вихователя, з’явиться психологічний бар’єр між ними. Налагодити зіпсовані відносини набагато складніше, ніж стриматись у якійсь конкретній ситуації і спробувати вирішити проблему мирним шляхом. Вихователю завжди треба пам’ятати, що дитина – це особистість, що розвивається, і якій необхідно допомогти формувати характер і навчити загальнолюдським цінностям, а не вимагати ідеальної поведінки і чіткого виконання всього, що говорить вожатий. Тому слід уникати публічних зауважень, обговорень вчинків дитини, а тим більше іронії по відношенню до дітей. Дитині завжди можна тактовно пояснити, що вона зробила неправильно і чому не слід так чинити в подальшому. Розмова наодинці з максимумом такту, сердечності і терпіння принесе більше результатів, чим публічне висміювання чи категоричні заборони.

Відносини вожатого зі старшими по посаді, з вихованцями та з колегами по роботі.

Необхідно враховувати той факт, що вожатими в літніх таборах працюють в основному студенти педагогічних вузів, а значить вони є наймолодшими працівниками. Дуже важливо, як складуться відносини вожатих-практикантів з іншим персоналом табору. Відношення до людей має бути ввічливим, доброзичливим, розважливим (навіть якщо ви відчуваєте не зовсім дружні почуття до цієї людини). Студент-практикант повинен дотримуватися правил внутрішнього розпорядку табору, виконувати загальні правила і обов’язки, приймати активну участь в житті табору. Неприпустима критика керівника, вожатих, вихователів у присутності дітей. Вожаті можуть виразити своє незадоволення старшому вихователю, старшому вожатому чи начальнику табору.

Відношення між вожатими мають будуватися на взаємоповазі та взаєморозумінні, ввічливості, вибагливості, перш за все до себе, прагненні створити єдиний колектив. Вожаті, звісно, намагаються вибрати собі в напарники свого друга. Проте дружити – це одне, а працювати разом – це зовсім інше. Необхідно ділити відповідальність за роботу в загоні, разом планувати роботу на день, визначати хто за що відповідає, щоб не робити одну й ту саму роботу вдвох.

 

Відносини вожатого і батьків вихованців.

 

Вожатий повинен спробувати налагодити гарні стосунки з батьками своїх вихованців. Вожатий, перш за все, перед батьками несе відповідальність за життя і здоров’я дітей. Батьки не завжди поводять себе стримано при виказуванні невдоволення з приводу утримання своїх дітей у таборі. Завдання вожатого – спокійно й ввічливо вислухати всі зауваження, відповісти на всі питання, що цікавлять батьків, ні в якому випадку не ухилятися від діалогу з ними. Якщо ж батьки висловлюють свої претензії в образливій для вожатого формі, розумно направити батьків до начальника табору для продовження розмови. Всі конфліктні ситуації з батьками не повинні вирішуватися на очах у дітей. І навіть якщо у вожатого виникло непорозуміння з батьками його вихованця, це ніяким чином не повинно відбитися на характері взаємовідносин з дитиною. Вожатий повинен зберігати доброзичливе та турботливе ставлення до вихованця. Не варто жалітися батькам на поведінку дитини, розповідати про його незначні помилки.

Багаж вожатого оздоровчих лідерських змін

Вожатий відправляється на роботу в табір як мінімум на одну табірну зміну, тобто на 21-25 робочих днів. Звісно, спочатку необхідно продумати, що знадобиться самому вожатому, щоб не відчувати дискомфорту на новому місці проживання. Не треба брати дуже багато одягу, табір – це не подіум, де ви працюєте моделлю. Одяг обов’язково має бути зручним. Знадобиться як спортивна екіпіровка (спортивні заходи, походи), так і святкова (батьківський день, урочисті заходи). Засоби гігієни, ліки, мазі від комарів краще привезти з дому. Вам згодиться будильник, свисток, свічки, батарейки, нитки, голки, ножиці, булавки.

Проте не забувайте, що ви відправляєтесь на роботу з дітьми, а отже, на творчу роботу. Для здійснення її в повному обсязі необхідно взяти з дому деякі речі:

  • Набір конкурсів, ігор для різних вікових категорій (ви не знаєте заздалегідь з яким дітьми вам прийдеться працювати)
  • Набір методичної літератури
  • Диски з піснями відомих виконавців і записами казок чи цікавих розповідей
  • Старі листівки, фотографії співаків, акторів, політиків і т.д.
  • Набір картинок (тварини, пори року, овочі, фрукти, одяг…)
  • Набір маленьких сувенірів (це можуть бути непотрібні м’які іграшки, іграшки з «Кіндер-сюрпризів», блокноти, ручки і т.д., їх можна використовувати в якості призів за участь у конкурсах)
  • Цікаві сучасні художні книги і т.д.

Планування лідерської табірної зміни.

Познайомившись в ході своєї підготовки з умовами роботи в таборі, правами та обов’язками, проблемами, що чекають, способами вирішення типових проблемних ситуацій, формами, методами роботи вожатий може приступити до планування своєї діяльності. Це необхідно зробити до від’їзду до табору, з урахуванням рекомендацій його керівництва, оскільки планування роботи – основа майбутньої ефективної роботи.

План – документ, в якому відображена система виховної діяльності вожатого. Це проект розвитку особистості дитини і всього дитячого колективу, в якому проходить вся виховна робота.

Поради координатору, що планує свою роботу:

  • Познайомтесь з програмою даного табору
  • Визначте цілі та завдання майбутньої роботи на зміну (з майбутнім напарником)
  • Вивчіть вікові особливості дітей, зверніть особливу увагу на очікування дітей даного віку
  • Використовуйте дані з дитячих анкет (захоплення, конкретні очікування, бажані доручення, уміння та ін.)
  • Вивчіть можливості табору (традиції, періодичність загінних справ), в якому працюватимете, і подумайте як можна їх використовувати у вашій роботі
  • Відберіть засоби, форми, методи, якими володієте
  • Складіть модель зміни з урахуванням можливостей табору
  • Створіть творчу атмосферу в загоні
  • Враховуйте інтереси дітей

План роботи на кожен день, створений напередодні, корегується кожного ранку, в залежності від погоди, з урахуванням інтересів дітей.

Вихідними даними для планування можуть служити наступні:

  • Державні, регіональні та місцеві документи про життєдіяльність табору
  • Календар літніх свят
  • Поточні і очікувані події в країні і в світі, вашому місті, селі, таборі, традиції табору
  • Інформація про дітей
  • Очікування дітей
  • Завдання періоду
  • Модель зміни

Кращий план роботи – план, що схвалили і підказали діти.

Зрозумійте, для дітей це планування свого життя. Можна просто поговорити з ними про те, що вони хотіли б робити, можна провести конкурс на найкращу оригінальну пропозицію.

Вожатому необхідно піти назустріч дітям у їх виборі форми відпочинку, «починати на їх території», поступово організовуючи педагогічно доцільну діяльність. А можна іти іншим шляхом: робити те, що педагогам самим цікаво і цим захоплювати дітей.

В плані повинні бути цікаві та розвиваючі заняття для дітей, і при цьому важливо не перевантажити план.

 

Вимоги до плану вожатого:

 

  • Спрямованість плану на досягнення визначеного педагогічного результату
  • Врахування інтересів, потреб дітей
  • Різноманітність змісту, форм, методів виховної діяльності
  • Систематичність, послідовність у підборі видів діяльності
  • Реальність планів для вожатих та дітей (по видам діяльності, по термінах виконання)
  • Узгодженість плану загону з планом роботи табору

 

Форма, структура і зміст плану

 

Вожатому рекомендовано мати наступні види планів: перспективний (план-сітка), план на кожен день (ранок – день - вечір). План-сітка готується до від’їзду в дитячий табір, план на кожен день пишеться в таборі напередодні ввечері з урахуванням інтересів дітей, моделі табору, завдань загону, погоди. Він коректує загінний план.

В план-сітку включаються по порядку: день заїзду, від’їзду, батьківський день, традиційні свята для даного дитячого табору, тематичні дні, дні чергування, і тільки потім – загінні заходи, що заплановані з урахуванням їх періодичності

 

Психологічні характеристики дітей різних вікових категорій

 

Характерні особливості дітей 5-8 років

 

  • Високий рівень активності, бажання навчитися розрізняти, що добре, а що погано
  • Краща нагорода – похвала
  • Прагнення отримати час на самостійні заняття
  • Формування цілеспрямованості, або самовпевненості, або агресії
  • Криза 7 років – «криза безпосередності»
  • Вважають друзями тих, кого бачать частіше за інших
  • Цікавляться навколишнім
  • Рухливі
  • Не вміють довго концентрувати свою увагу на чомусь одному
  • Високий авторитет старшого товариша
  • Твердження і оцінки дорослих стають твердженнями і оцінками самих дітей

 

Поради вожатому

  • Організуй рухливі ігри при обмеженні стрибків та бігу
  • Розвивай уміння лазити і користуватися гойдалками
  • Використовуй ритмічні види діяльності, співи, драматичні постановки
  • Навчай правильним навичкам праці
  • Забезпеч дітей конкретними дорученнями і творчою свободою
  • Надавай дітям свободу дій, розвивай здібності (при дотриманні моральних норм, розпорядку життя дитячого табору і т.п.)

 

Характерні особливості дітей 9-11 років

 

  • Прагнення командувати у хлопчиків і підкорюватися у дівчат
  • Енергійні, швидкі в діях, наполегливі, ініціативні
  • Часті неспокійні стани, потребують постійної діяльності
  • Прагнуть до більшої мускульної активності, люблять колективні ігри
  • Шумні, сперечаються, легко закохуються
  • Бояться поразки, чутливі до критики
  • Інтереси постійно змінюються
  • Думка групи більш важлива і значуща, ніж думка дорослих
  • Закріплюється вольова сфера
  • Бурно виявляють емоції
  • Підвищене прагнення до суперечок, непоступливості
  • Контактують легко, проте схильні до конфліктів з однолітками, дорослими, батьками
  • Прагнуть «випробувати» себе в активній творчій діяльності
  • Захоплюються колективною діяльністю
  • Виконують легко і з задоволенням доручення, проте чутливо ставляться до тієї ролі, що їм випадає
  • Не зацікавлюють далекі цілі і перспективи, неконкретні доручення, загальні бесіди
  • Невдача викликає різке зниження зацікавленості ділом.

 

Поради вожатому

  • Заохочуй дітей і хвали
  • Використовуй такі види діяльності, що дають простір проявленню мускульної активності
  • Організуй колективні спортивні ігри, заняття за інтересами
  • Організуй розумне керівництво, розбуди в дітях інтерес до навколишнього світу.
  • Намагайся повно відповідати на багато чисельні питання дітей

 

Характерні особливості дітей 12-14 років

 

  • Антагонізм між хлопчиками і дівчатами, постійно дражнять один одного
  • Думка однолітків важливіша за думку дорослих
  • Дисципліна може страждати через «групового» авторитета
  • Протистоять критиці
  • Проявляють зацікавленість до заробітку
  • Виникає потреба правильно оцінювати та використовувати свої можливості
  • Відчуження від дорослих
  • Прагнення ствердити свою самостійність
  • Гостро відчувається потреба в активності
  • Гарячий ентузіазм, проте швидко гасне, якщо не може перетворитися на якісь дії
  • Формується власна точка зору

 

Поради вожатому

  • Проводь колективні ігри (різні для хлопчиків і дівчат)
  • Віддавай перевагу спортивним іграм
  • Використовуй спільний ентузіазм для  виконання доручених завдань
  • Впливай опосередковано – через друзів, розповідь про свої проблеми, демонстрацію різних варіантів поведінки і їх результатів

 

Характерні особливості дітей 14-16 років

 

  • Орієнтація на світ дорослих
  • Досягнення особистісного самовизначення
  • Прагнення ствердитися у світі дорослих
  • Бажання поставити себе на місце дорослого
  • Мужність, одяг, сміливість – важливі зв’язки з соціальною позицією
  • Дівчата починають цікавитися хлопчиками раніше, ніж хлопчики дівчатами
  • Спостерігається стурбованість з приводу своєї зовнішності
  • Народжується перше кохання
  • Росте соціальна активність
  • Виникає прагнення досягнути незалежність від своєї сім’ї
  • Відбувається вибір майбутньої професії
  • З’являються крайності у поведінці, наприклад: «я знаю все!»
  • Виникають інтимні, емоційні відносини між юнаками та дівчатами
  • Нехтування порадами дорослих
  • Криза незалежності

 

Поради вожатому

  • Допомагай підліткам у прийнятті їх однолітками
  • Побудуй керівництво поведінкою підлітків так, щоб воно було без зайвого втручання і тиску з боку дорослих
  • Створи необхідні умови для відпочинку
  • Організовуй для хлопчиків спортивні змагання, а дівчат залучай до активних справ у приміщенні, в організацію зустрічей з друзями.

 

Переглядів: 2572 | Додав: Starsong | Теги: рампа, Поради вожатому, літній табір, шкільне таборування | Рейтинг: 5.0/1